[interview Ondernemer 102] Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis - De Bierrevolutie
- Food-en-retail
- 27 jan 2017 @ 00:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - TrendsFood
- 27 jan 2017 @ 00:01
- Redactie Food en Retail
MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 100 linkjes hieronder. Als nummer 102 interviewt de redactie Food&Retail, Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis, auteurs, proevers en onderzoekers die hun queeste naar bier afrondden met het net verschenen boek 'De Bierrevolutie'. Er is wat gaande in brouwerijland. Iets waar elke marketeer zich rekenschap van moet geven, zo ontdekten de heren.
1. Stel jezelf graag voor.
Wij zijn Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis. Jan Willem is fotograaf en werkt voor onder andere NRC Handelsblad, Harper’s Bazaar en Wonderful Things. Edo is journalist en kunstcriticus en schijft voor onder andere Het Parool, Museumtijdschrift en ArtSlant.
2. OK, 'De Bierrevolutie': kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit boek om draait.
De tijd dat een kroeg wegkwam met twee soorten pils en een bockbier op tap is echt voorbij. In de VS en Groot-Brittannië zijn de kleine, ambachtelijke brouwers al langer in opkomst. In Nederland is dat pas iets van de afgelopen vijf, zes jaar. Maar het gaat nu extreem hard: er komt iedere week wel een nieuwe brouwerij bij. Nederland heeft een hogere brouwersdichtheid dan zelfs België! Wij waren nieuwsgierig naar wie die mensen zijn, wat ze beweegt. En dat is wat De bierrevolutie is: een collectief portret van bier brouwend Nederland in woord en beeld. Daarnaast schetsen we ook de ontwikkeling van de sector en hoe de huidige situatie is ontstaan. En we hebben een selectie proeflokalen door heel Nederland opgenomen.
3. Werken jullie samen met een bureau voor jullie marketing?|
Nee.
4. Is de markt van food- en drinks literatuur / kookboeken in Nederland een ingewikkelde,? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Of is dit een bijverdienste.
Er is een vrij grote markt voor boeken over eten, drinken en koken. Mede door de slow food-beweging is er een honger ontstaan naar producten met een verhaal. Maar ambachtelijk bier brouwen past ook binnen bredere maatschappelijke ontwikkelingen. De productie is vaak kleinschalig en maakt gebruik van lokale grondstoffen, liefst biologisch. Er wordt nagedacht over duurzaamheid: het restproduct bostel wordt bijvoorbeeld verwerkt tot veevoer, brood of voedingsbodem voor schimmels waar weer isolatiepanelen mee worden gemaakt. Financiering gebeurt vaak door middel van crowdfunding.
Wij beschouwen dit boek echter als een hobbyproject. Wij zijn normaliter vooral actief in de kunst en mode, dus dit is echt een uitstapje voor ons. Neemt niet weg dat we inmiddels aardig wat kennis hebben opgebouwd over de sector.
5. Waar komt die groeiende neiging tot micro brouwen toch vandaan?
Bier brouwen zit ergens tussen koken, alchemie en puzzelen in. Het aandeel voormalig ICT-ers onder de hedendaagse brouwers is dan ook hoog. Die vinden het geweldig om eindeloos te finetunen tot de installatie doet wat hij hoort te doen en een recept perfect is.
De liberalisering van de horeca heeft ervoor gezorgd dat al die kleine brouwers ook daadwerkelijk hun bier kunnen afzetten en verder kunnen groeien. Tot begin 21ste eeuw dicteerden een paar grote spelers wat er uit de tap vloeide en was de craftbeer-beweging marginaal.
6. Wat zijn jullie eigen lievelingsbiertjes? Waarom?
Door te praten met brouwers en veel te proeven is ons smaakpalet enorm uitgebreid. Er zit evenveel complexiteit en variatie in het hedendaagse bier als in het wijnaanbod. Wij zijn bijzonder gecharmeerd van de IPA’s die nu een flinke opmars maken. Maar ook de dorstlessende Saisons zijn heerlijk. En zure bieren, zoals bijvoorbeeld Oersoep uit Nijmegen ze maakt, zijn geweldig voor een warme zomerdag.
7. Is er een ambachtelijkheids-trend gaande in de bierwereld?
Zeker. Bieren worden kleinschalig geproduceerd naar speciale recepten voor bepaalde gelegenheden. Bij dat ambachtelijke hoort ook het experiment. Bierdrinkers staan steeds meer open voor bijzondere smaken. Als je eenmaal die speciaalbieren hebt gedronken, ga je niet snel meer terug naar flauwe pils.
8. Hoe staan reuzen als Heineken en Inbev in deze bierrevolutie volgens jullie?
Als je de productie van alle onafhankelijke brouwers in Nederland bij elkaar optelt, zit je pas op een paar procent van wat Heineken omzet. Het is geen echte bedreiging. Maar de grote concerns zien ook wel dat er steeds een beetje van hun pilsmarkt wordt afgesnoept. En ze spelen in op de vraag naar een breder smaakpalet. Brandt heeft inmiddels een eigen IPA gelanceerd. Bavaria heeft Palm gekocht om zo haar bandbreedte te vergroten. En Duvel Moortgat heeft zich ingekocht bij De Molen, een van de meest succesvolle ambachtelijke brouwers die het vooral in het buitenland erg goed doet.
9. Hoe kan een marketeer van een klein biermerk zich het beste staande houden op het strijdtoneel (tips)?
De meeste kleine brouwers produceren voor de lokale markt. Daarbij overtreft de vraag vaak nog het aanbod. Alleen als ze willen uitbreiden, moeten ze gaan nadenken over het organiseren van de distributie. Capaciteitsuitbreiding en de financiering daarvan zijn ook obstakels. Samenwerking met regionale horeca kan goed werken. En met een sterke lokale verankering – veel ambachtelijke brouwers maken stadsbieren of brouwsels met een historisch verhaal - heeft crowdfunding een grote kans van slagen.
10. Waar kun je dit boek bestellen? En denken jullie al aan een volgend boek?
Ons boek is te bestellen bij onze uitgeverij Terra Lannoo. Vanaf 24 januari ligt het ook in de boekhandel.
We denken zeker over een volgend boek. Het liefst willen we een Engelstalige publicatie maken over alle brouwers en proeflokalen in en rond Amsterdam, onze woonplaats. De biergemeenschap groeit momenteel keihard in de stad. Die willen we graag in beeld brengen.
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 101 linkjes hieronder
tekst: Peter van Woensel Kooy
Cover van het boek
Jan Willem Kaldenbach en Edo Dijksterhuis - makers De Bierrevolutie
Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- hoogvliegers
- Edo Dijksterhuis
- ondernemer
- micro brewery
- hipster
- queeste
- onderzoeker
- Jan Willem Kaldenbach
- cmo
- DGA
- auteurs
- bier
- geur
- vakgenoten
- Bierrevolutie
- proeven
- Food&Retail
- redactie
- Ondernemer van de Week
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Waarom chocolade met Pasen meer is dan een zoete verleiding
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren... 25-04-2025
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management